اقتصاد مقاومتی

این سه باور در امام - یعنى باور به خدا، باور به مردم، باور به خود - محور همه ى تصمیم گیرى هاى او، همه ى اقدامهاى او و همه ى سیاستهاى او شد...منشأ تصمیم امام، منشأ اقدام امام، منشأ سیاستهاى امام، همین سه باور بود... چهاردهم خرداد1392

اقتصاد مقاومتی

این سه باور در امام - یعنى باور به خدا، باور به مردم، باور به خود - محور همه ى تصمیم گیرى هاى او، همه ى اقدامهاى او و همه ى سیاستهاى او شد...منشأ تصمیم امام، منشأ اقدام امام، منشأ سیاستهاى امام، همین سه باور بود... چهاردهم خرداد1392

اقتصاد مقاومتی
بایگانی

اقتصاد مقاومتی و اقتصاد شهری

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳ ب.ظ

اقتصاد مقاومتی و اقتصاد شهری

یادداشتی به قلم  آقای صادقی مسئول پایگاه کشاورزی

دشمن در طول چند دهه ی اخیر، تمام ابزار های مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را امتحان کرده است ، اما همیشه ابزاری که مورد استفاده قرار می داده است ابزار اقتصادی بوده است که امروزه تبدیل به آخرین و موثر ترین ابزار دشمن شده است و این دلیلی جز ضعف اقتصاد و ناکار امدی اقتصاد ایران ندارد زیرا اقتصاد ایران تا حدود ۸۰ % وابسته به نفت است و همیشه با تحریم ها و اعمال فشار ها تحت تاثیر قرار می گیرد .

اصطلاح اقتصاد مقاومتی پس از تشدید تحریم های یک جانبه و غیر انسانی علیه ایران در سال های اخیر ، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و ترویج شد و اهداف ان استفاده از توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریم ها با ایجاد کمترین صدمات به اجتماع و مانع از بحران است .

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن تاثیر ها می باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشار هایی به فرصت است . ( مقام معظم رهبری )

طبق نظر دولت مردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی ، ضرورت مقاومت برای بررسی فشار ها و عبور از سختی ها برای رسیدن به نقاط مثبت مالی نیاز است . ( مقام معظم رهبری )

دشمن در طول چند دهه ی اخیر، تمام ابزار های مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را امتحان کرده است ، اما همیشه ابزاری که مورد استفاده قرار می داده است ابزار اقتصادی بوده است که امروزه تبدیل به آخرین و موثر ترین ابزار دشمن شده است و این دلیلی جز ضعف اقتصاد و ناکار امدی اقتصاد ایران ندارد زیرا اقتصاد ایران تا حدود ۸۰ % وابسته به نفت است و همیشه با تحریم ها و اعمال فشار ها تحت تاثیر قرار می گیرد .

وابستگی به درآمد های حاصل از اقتصاد تک محصولی همیشه ابزاری برای سو استفاده دشمن بوده و هست .

از ویژگی های زیان بار اقتصاد تک محصولی و صادرات نفت خام می توان به شکاف طبقاتی ، فساد اقتصادی و اداری ، عدم شایسته سالاری علمی ، ضعف نظام بانکداری ، بروکراسی عریض و طویل دولتی ، فضای کسب و کار و بیکاری تحصیل کرده ها ، وجود سرمایه های سرگردان که ناشی از دستوری بودن نرخ ارز و نرخ بهره می توان اشاره کرد .

در ساختن شاخص برای اقتصاد مقاومتی باید رفع این مشکلات مبنا و اساس قرار گیرد .

اقتصاد مقاومتی به دنبال پیش بینی مشکلات این چنینی و ارائه ی راه حل های لازم است . اقتصاد مقاومتی را به چهارگونه زیر می توان تقسیم کرد :

۱ . اقتصاد مقاومتی

۲. اقتصاد ترمیمی

۳ . اقتصاد دفاعی

۴ . اقتصاد الگو

اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست ، بلکه مفهوم شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات موجود در زیر بخش های اقتصاد برای جلوگیری از امتیاز دهی به دشمنان و بهبود سطح رفاه عموم مردم است .

اقتصاد مقاومتی لازم است در زیر بخش های اقتصادی وارد شود به خصوص در بخش کالا های استراتژیک وارداتی و صادراتی مانند : بخش استراتژیک کشاورزی ، دارو و..........

حوزه ی فعالیت اقتصاد مقاومتی را می توان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد ، زیرا هر قدر که اقتصاد ایران در خارج نیاز به اقتصاد مقاومتی دارد ، در داخل نیاز به مقابله با رانت خواران و مفاسد اقتصادی و سیاسی دارد .

مطمئنا خواستگاه اقتصاد اسلامی نیز قلب انسان هاست و زمانی اقتصاد اسلامی در جامعه جاری می شود که ابتدا مسئولین و مدیران ارشد در باطن خویش اقتصاد اسلامی را بپذیرد و این تفکر را در عمل به بخش های مختلف جامعه القا کنند .

این روش اقتصادی از نظر تعریف با اقتصاد دریافتی تفاوت دارد . اقتصاد مقاومتی به صورت کلی باعث به وجود آمدن استقلال اقتصادی می شود و اقتصاد استقلالی باعث عدم تزلزل در برابر تحریم های یکجانبه می شود و در واقع توسعه اقتصادی ، شکوفایی و پویایی اقتصادی را به همراه دارد.

اقتصاد مقاومتی چیست :

امروزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که تا کنون چه در عرصه ی نظر و در کتاب های درسی و چه در عرصه ی عمل و تجارب بشری مشابه و ما به ازای واقعی نداشته است . بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و ابتکار و نظریه پردازی و الگو سازی در این عرصه های جدید اقتصادی است . یکی از این مفاهیم ، اقتصاد مقاومتی است و چگونگی واکنش به آن هم امری بدیهی است . ابتدا لازم است که یک تبین وتعریف علمی از اقتصاد مقاومتی ارائه می شود .

مروری بر عناصر اصلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی :

سبک زندگی اقتصادی جهادی
اهمیت فرهنگ سازی اقتصادی / اصلاح نظام آموزشی
پیشگامی دولت در بستر سازی
رصد و دیده بانی فضای اقتصادی داخلی و بین المللی
استفاده از همه ی ظرفیت های دولتی و مردمی
حمایت از تولید ملی و فعالان اقتصادی
تحقق اقتصاد مردمی
اصلاح نظام تبلیغاتی
گرایش کارافرینانه و خلاقانه
نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی
در این راستا پیشنهاد می گردد راهکار هایی در این خصوص در سازمان شهرداری در نظر گرفته شود :

تسهیل و شفاف سازی در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در رابطه با وظایفی که بر عهده شهرداری هاست ، به مانند ایجاد توسعه پارک ها و فضای سبز که نیازمند کسب موارد قانونی جهت اجازه شهرداری جهت واگذاری این امور طبق روش شفاف و روشن به سرمایه گذاران است . با کاهش هزینه های شهرداری مشارکت بخش خصوصی را دراداره شهر توسعه داده و باعث می شود تا خدمات با کیفیت و سرعت بالاتری به شهروندان ارائه شود .
سرمایه گذاری در بخش های استراتژیک به دلیل اینکه شهرداری همیشه بودجه ای دائمی دارد و با صرف قسمتی از این درآمد در بخش های استراتژیک می تواند به نوبه خود قسمتی از نیاز های کشور را برطرف کند مثل بخش استراتزیک کشاورزی
احداث شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی کشور در داخل حریم شهرهایی که به کشورهای منطقه دسترسی دارند جهت کارافرینی ، ایجاد اشتغال ، توسعه اقتصادی بر پایه صادرات به کشور های منطقه و افزایش درآمد پایدار شهرداری ها لازم می نماید . این امر مستلزم وجود زیر ساخت های لازم برای دسترسی به کشور های همجوار است .
سرمایه گذاری در زمینه های ارائه خدمات درمانی که هم اکنون یکی از مزیت های جغرافیایی شهرداری نسبت به پراکندگی جغرافیایی آن ها و با توجه به سنگین بودن هزینه های درمان و ضعیف بودن مردم در پرداخت هزینه های درمانی
ایجاد شهر الکترونیک برای کلانشهر ها و شهر های مراکز استان ها گامی بزرگ برای کاستن از هزینه های شهرداری ها و همچنین هزینه های حمل و نقل و افزایش کیفیت خدمات شهرداری هاست .
الزام قانونی در این مورد می تواند باعث تشریح و قدرتمند کردن مدیریت پایدار شهرهای کشور گردد .

حفظ درآمد پایدار و مدیریت هزینه های شهرداری نیازمند شهروندان مسئول است . شهروندانی که درآمد های قانونی شهرداری را تامین می کنند و در استفاده از فضا ها و خدمات شهر به صورت مسئولیت پذیر عمل می کنند . این فرهنگ سازی نیازمند همکاری های نزدیک بین رسانه ملی و نهاد های مختلف و مراکز دانشگاهی به صورت گسترده است . ایجاد الزامات قانونی برای روند پایدار برای تربیت شهروند مسئول و مدیران پاسخگو می تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی – فرهنگی جامعه پاسخگو باشد .

انچه که از روایات و آیات استنتاج می شود این است که اقتصاد در مفهوم اندیشه اسلامی یک مفهوم و یک مقوله توازنی ، هم در مقوله مادی و هم معشیت است . در تفکر اسلامی هر تلاشی برای ایجاد توازن در معیشت امری اقتصادی محسوب می شود . این توازن ، قلمروهای مختلفی دارد ما در دنیایی زندگی می کنیم که مبادله در ان وجود دارد و در این مبادله هزینه ، منافع و درآمد وجود ندارد ، از این رو در تفکر اسلامی اقتصاد برابر است با توازن در زندگی و معیشت ، اقتصاد از این حیث نوعی بی نیازی است ، یعنی می بایست به کمک توازن ها نیاز ها را رفع کنیم .

منظور از اقتصاد واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته ، چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر مهم حرکت و پیشرفت تعریف می شود .

اقتصاد مقاومتی باید الهام گرفته از نظام فرهنگی اسلامی و مبتنی بر فرهنگ دینی باشد . توجه ویژه به توان و قدرت و استعداد و ظرفیت ملت در این موضوع ضروری است .

اقتصاد مقاومتی نیازمند مقاومت مدبرانه است .

مفهوم اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی :

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا در شرایط کنونی تحریم و در پی آن تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت که به طور قطع با ورود و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و اندام چنین موضوعی است .

اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است .

نتیجه گیری

با توضیحات به این موضوع پی می بریم که با تدبیر و مدیریت درست و جهادی و سرمایه گذاری در بخش های استراتژیک با استفاده از سرمایه های پایدار سازمان های پویا و بزرگ مثل شهرداری ها می توان در زمینه اقتصاد مقاومتی پیشرفت های لازم را داشت و نمونه ای از اقتصاد مقاومتی و بدون اتکا به اقتصاد تک محصولی را پیاده سازی کرد . برای مثال اگر شهرداری ها از شرکت های دانش بنیان استفاده کند ابتدا مشکلات خود را حل کرد و بعد مشکل اشتغال را حل کرده و سپس مشکل شرکت دانش بنیان و ... که همه ی این ها در راستای اقتصاد مقاومتی می تواند طرحی نوین برای چرخه ی اقتصاد کشور باشد .

فراز صادقی مقدم

  • شهید صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی