اقتصاد مقاومتی

این سه باور در امام - یعنى باور به خدا، باور به مردم، باور به خود - محور همه ى تصمیم گیرى هاى او، همه ى اقدامهاى او و همه ى سیاستهاى او شد...منشأ تصمیم امام، منشأ اقدام امام، منشأ سیاستهاى امام، همین سه باور بود... چهاردهم خرداد1392

اقتصاد مقاومتی

این سه باور در امام - یعنى باور به خدا، باور به مردم، باور به خود - محور همه ى تصمیم گیرى هاى او، همه ى اقدامهاى او و همه ى سیاستهاى او شد...منشأ تصمیم امام، منشأ اقدام امام، منشأ سیاستهاى امام، همین سه باور بود... چهاردهم خرداد1392

اقتصاد مقاومتی
بایگانی

بازی با بشکه های نفت

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵ ب.ظ

بازی با بشکه های نفت

(به قلم آقای صادقی مقدم - دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج)

درست در زمانی که ایران در تلاش برای بدست آوردن ریاست سازمان اوپک می باشد و در حین مذاکره با شش قدرت جهانی درباره ی برنامه های صلح امیز و علمی هسته ای و برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی خود بازی با بشکه های نفت طرحی که تحت حمایت کشور هایی چون عربستان سعودی ، آمریکا ، اسرائیل و .. می باشد به مرحله اجرا در می آید تا علاوه بر تخریب اقتصاد ایران ، فشار و محرومیت ایران و هم پیمانانش از جمله ونزوئلا و عراق را تحت فشار قرار دهند تا با یک تیر چند نشان را مورد هدف قرار دهند .

بازی قدرت بر سر ریاست بزرگترین سازمان جهانی نفت و پولدار ترین سازمان جهانی و به نوعی استراتزیک ترین سازمان جهانی مدت ها ادامه داشت تا سر انجام بعد از کش و قوس های فراوان وزیر نیجریه بعنوان ریاست جدید سازمان برگزیده می شود . تا قبل از این نیز بازی بر سر ریاست بین ایران و عربستان سعودی بود که بی نتیجه ماند و هر دفعه انتخاب ریئس جدید را به تعویق می انداخت ، ایران و عربستان دو رقیب قدیمی در دنیای سیاست و به طور کلی دنیای اسلام سودای ریاست بر این سازمان را داشتند که بی نتیجه ماند از طرفی عربستان سعودی حاضر به انجام هر کاری بود تا ریاست سازمان به ایران نرسد چون ایران علاوه بر اسلامی بودن شیعه نیز هست و عربستان علاوه بر همه ی این ها مایل بود تا مانع نفوذ بیشتر ایران در این سازمان شود .

بازی با بشکه های نفت به جایی رسید که عربستان برای اینکه به طور نامحسوس به ایران ضربه وارد کند تقاضای افزایش سقف تولید روزانه را در مجمع اپک مطرح کند درست در زمانی که ایران صنعت نفتش تحت شدید ترین تحریم های موجود در جهان بود تا علاوه بر اینکه نفوذ و قدرت خود را در جهان اسلام و به طور کلی در جهان بالاتر ببرد عدم وجود نفت ایران را در صنعت نفت جهانی و بازار های جهانی را کاهش دهد چرا چون که تحریم ایران علاوه بر اقتصاد ایران بر اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور های تحریم کننده نیز تاثیر داشت به همین دلیل عربستان پرچم دار میدان شد تا مانع ضرر همه ی همپیمانان غربی خود شود و ضرر ها را به حداقل ممکن برساند .

پس از روی کار امدن دولت تدبیر و امید و شرکت حداکثری مردم در انتخابات و خلق حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب و انجام چندین مرحله گفتگو و حصول توافق اولیه ایران با کشور های پنج بعلاوه یک ، عربستان به فرمان هم پیمانان غربی خود در صدد کاهش سقف تولید شد و پایین آوردن قیمت نفت به طوری که قیمت نفت در چهار سال گذشته به پایین ترین میزان قیمت خود برسد تا هم زمان با ادامه گفتگو های هسته ای همواره اهرم فشاری بر ایران در مذاکرات باشد تا ایران در مقابل زیاده خواهی های کشور های غربی کوتاه بیاید و تن به زیاده خواهی های آن ها بدهد چرا چون که اگر قیمت نفت از قیمت فعلی پایین تر بیاید با توجه به اینکه ایران بودجه سال جاری خود را براساس قیمت هر بشکه هفتاد دلار بسته دچار مشکلات فراوانی می شود .

پس از همه ی بحث های مطرح شده ما به این پی می بریم که کشور های غربی با استفاده از عربستان به دنبال گرفتن امتیاز های بیشتری از ایران هستند و عربستان به دنبال اجرای نقش پر رنگ تری در دنیای سیاسیت به خصوص در جهان اسلام است که این خود زنگ خطری است برای دنیا زیرا در حال حاضر عربستان بزرگترین تامین کننده نیاز های مالی گروهک های تروریستی جهان است به خصوص گروهک تروریستی داعش که برای همه ی کشورهای دنیا خطرناک است ، چون آن ها حتی با ارسال تفکرات خود می توانند از سراسر دنیا افرادی را جذب کنند .

فراز صادقی مقدم

  • شهید صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی